måndag 6 september 2010

YES we can!

Hahaha asså jag fick mig nyss dagens skratt! Eller typ månadens skratt!
Vi åt middag, och jag gav min kära värdfamilj presenterna dom skulle fått när jag kom egentligen. Dom blev jätteglada. Bland annat fick dom tre böcker om Sverige. Så undrade dom hur man uttalar Gothenburg på svenska, Göteborg. Men det där ö:et är inte det lättaste, och Marielle tycker Å Ä Ö är jättekonstiga bokstäver. Sen skulle hon öva på att uttala dom, asså jag vet inte, men shit vad jag garva haha!
Sen tränade vi allihopa på att säga alfabetet på svenska, haha riktigt kul! Men Cameron var superduktig!

Hur som helst, idag gick vi upp halv sju, tävlingen började åtta. Efter det gick vi till the horse sale, idag igen, men idag var det ännu mer hästar. Riktigt coolt, asså typ en hästauktion a la Westernstyle i ett jättestort ridhus. Tog lite bilder, lägger upp dom nån dag. Där spenderade vi en stor del av dagen. Sen innan vi hit the road igen svängde vi in till Golden Corall, familjens favoritrestaurang, för att äta lunch. Vi åt även middag där igår, jättegott. Det är en bufférestaurang, med massa olika maträtter.
Jag har inte sett så jättemånga riktigt feta människor, men igår, holy shit. Det kom in en familj med liksom tre feta ungar och pappan var typ lika stor som alla dom ungarna tillsammans gånger 10. I'm not kidding..

Okej, nu lämnar vi det. När vi kom hem drog jag ut på en liten motionsrunda, to keep it up liksom. Riktigt skönt!
Ah, just ja, under tre dagar, har jag fått lyssna till USA:s nationalsång fyra gånger. Asså jag hör Sveriges nationalsång högst en gång per år.
Varje morgon på tävlingarna, innan allt börjar, så spelar man nationalsången, alla står vända mot apparaten som spelar, med handen på hjärtat. Jag är ju här för att snappa upp lite andra kulturer bland annat. Såå, jag tänkte att jag får väl bjuda till lite.
Så första morgonen där, när det här var helt nytt för mig, ställde jag mig också som en pajas med handen på hjärtat. Nästa dag, struntade jag i det. Har man vart med en gång så har man i alla fall deltagit i kulturen. Så höll dom på i alla fall. Och sen på the horse sale, innan budgivningen började, så var det en tjej som sjöng nationalsången och alla ba tog av sina hattar och ställde sig upp och handen på hjärtat. Inte jag dock.
Men det är USA det :)

Sen i förrgår, när vi var och tränade lite med hundarna under eftermiddagen, eller ja, Marielle och her friend tränade, och jag tittade på. Då börjar en gubbe prata med mig om saker som man inte alls har så mycket koll på när man är 16 år faktiskt. Typ hur invandringen är. Asså mer pure fact. Jag vet väl inte. Jag vet bara vad jag tycker haha, så han fick höra mina åsikter! Att Sverige är ett myyyyyycket mångkulturellt land, med många  olika religioner haha...Och att Sverige är det land i Scandinavien som tar in flest immigranter, gubben ba yeah yeah I know, you are famous for that.
Yey
Sen kom hans sämsta fråga, och det var om vi i Sverige bara bor i lägenheter? Cause you don't live in like houses, don't you?
Men gud, jag blev nästan arg. Jag ba: um yeah, we live in houses too. I live in a house. A big house!
Oh you do?
Men come on...Sen frågade han om vilka som tjänar mest i Sverige, om läkare tjänar mycket mer än lärare, om en läkarfamilj anses mer rik än andra.

Jaja, det var allt för den här gången! Imorgon behöver jag göra lite läxor, aotch.... Sen ska vi åka iväg och träna med hästarna tror jag.
puss och kramis

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar